Usein kysyttyä

 

Asiakaspalvelu

Helpoiten voit ilmoittaa uudet yhteystietosi Asiakastietojen päivityslomakkeellamme tai sähköpostilla laskutus@koillislapinsahko.fi. Maistraattiin tai postiin tehdyt muutokset eivät päivity asiakastietoihimme.

Käytössämme on tekstiviestipalvelu, jonka avulla tiedotamme kaikista laajoista vikakeskeytyksistä sekä verkostotöihin liittyvistä työkeskeytyksistä. Palvelu on maksuton ja käytössä kaikille asiakkaillemme, joiden puhelinnumerot ovat asiakasrekisterissämme. Järjestelmästä lähetettyihin viesteihin ei voi vastata.

Ilmoita puhelinnumerosi tästä.

Jos et saa häiriötiedotetta tai viesti tulee väärään numeroon, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. Samalla voit ilmoittaa, mikäli haluat viestin eri puhelinnumeroon.

 

Laskutus

Sähkön siirtää ja laskuttaa aina paikallinen sähkönsiirtoyhtiö riippumatta sähkön myyjäyhtiöstä. Verkkoyhtiöillä on oma maantieteellinen vastuualueensa, jonka sisällä yhtiö vastaa sähköverkkojen rakentamisesta, ylläpidosta ja valvonnasta. Sähkönsiirtoa ei voi kilpailuttaa.

Löydät sähkölaskusi Online-palvelustamme. Jos et ole vielä ottanut Onlinea käyttöön, rekisteröidy palveluun pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

Voit tehdä e-laskusopimuksen omassa verkkopankissasi. Koillis-Lapin Sähkön laskun tilausta varten tarvitset laskustamme asiakasnumeron ja laskun viitenumeron.

Voit myös tilata e-laskuehdotuksen verkkopankkiisi tästä linkistä. Hyväksy e-laskuehdotus verkkopankissasi ja kun e-laskuvaltuutuksesi saapuu meille perille, saat jatkossa laskusi suoraan verkkopankkiisi.

Sähkölaskun voi saada myös sähköpostiin. Tilaa sähköpostilasku täältä.

Lähetä yrityksesi verkkolaskuosoite ja operaattoritunnus sähköpostilla osoitteeseen laskutus@koillislapinsahko.fi

Voit siirtää laskun eräpäivää Online-palvelussamme. Mikäli eräpäivän siirto onnistuu, se näkyy automaattisesti avoinna olevan laskun kohdalla.

Voit siirtää laskun eräpäivää, jos toimit ennen eräpäivää, sinulla ei ole muita erääntyneitä laskuja tai laskua ei ole toimitettu suoramaksuna. Tällä hetkellä voit itse siirtää laskusi eräpäivää 14 vuorokautta alkuperäisestä eräpäivästä, jos laskun summa on korkeintaan 250 euroa. Mikäli tarvitset enemmän maksuaikaa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Voimme antaa maksuaikaa enintään 30 päivää alkuperäisestä eräpäivästä.

Jos käytössäsi on e-lasku, muistathan tehdä muutoksen eräpäivään myös verkkopankissasi.

Eräpäivän jälkeiseltä maksuajalta laskulle kertyy korkolain mukainen viivästyskorko.

Jos olet saanut laskusta jo perintäkirjeen, emme Koillis-Lapin Sähkön asiakaspalvelussa myönnä laskulle lisää maksuaikaa. Olethan silloin yhteydessä yhteistyökumppaniimme Ropoon.

Laskujen eräpäivää ei ole mahdollista muuttaa pysyvästi. Yksittäiselle laskulle on mahdollista pyytää lisää maksuaikaa.

Löydät sähkölaskusi Online-palvelustamme. Jos et ole vielä ottanut Onlinea käyttöön, rekisteröidy palveluun pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

Maksamalla erääntyneen laskusi heti tekstiviestin saatuasi vältyt ylimääräisiltä huomautuskuluilta. Tarvittaessa ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Koillis-Lapin Sähkön erääntyneiden laskujen perinnästä vastaa Ropo. Ota yhteys heidän asiakaspalveluunsa tai maksa avoimet laskut MyRopo-palvelussa. Kytkemme sähköt takaisin, kun saamme Ropolta kytkentäpyynnön.

 

Sähkönsiirto

Sähköverkkoliiketoiminta on Suomessa säädetty lakisääteiseksi monopolitoiminnaksi. Kilpailevien sähköverkkojen rakentaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa ja sähköverkkojen toimintavarmuus on yhteiskunnan kannalta erittäin tärkeää. Asiakas voi kilpailuttaa vain liittymisjohtonsa rakentamisen. Energiavirasto valvoo sähkönjakelun hinnoittelua ja sen kohtuullisuutta. Sähkönjakeluyhtiöiltä edellytetään asiakkaiden tasapuolista kohtelua ja tästä syystä hinnat ovat samat kaikille asiakkaille.

Sähkönsiirtomaksuilla katetaan sähkön jakelemisesta, sähköverkon kunnossapidosta ja uudistamisesta, sähkönkulutuksen mittaamisesta, ympärivuorokautisesta vikapäivystyksestä sekä vikojen korjaamisesta aiheutuneet kustannukset. Näistä toiminnoista on huolehdittava riippumatta asiakkaiden sähkönkäytön määrästä. Siksi siirtomaksusta yhä suurempi osuus on perusmaksua.

Sulakekoko määrittelee, kuinka paljon asiakas voi ottaa verkosta sähköä käyttöönsä. Mitä suurempi sähkönkäyttö asiakkaalla on, sitä vahvempaa sähköverkkoa ylläpidämme sähkönlaadun varmistamiseksi.

 

Liittymät

Sähköliittymä ei siirry automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä uudelle omistajalle vaan liittymän siirrosta tulee olla maininta kiinteistön luovutuskirjassa. Ota yhteys asiakaspalveluumme heti kiinteistökaupan tapahduttua ja hoidamme liittymän omistajanvaihdon kauppa- tai luovutuskirjan perusteella. Muista tehdä myös sähkön myyntisopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa.

Tarvitset sähköliittymän, kun rakennat. Sähköliittymällä saat oikeuden liittyä sähköverkkoon, sähköt tonttisi rajalle saakka sekä perustan sähkösopimuksen tekemiseen. Kun aloitat rakentamisen, ota ajoissa yhteys tekniseen asiakaspalveluumme. Lue lisää sähköliittymän tilaamisesta.